30-08-06

defender

De aankomst op SAL verloopt weeral zeer vlot: de visa blijken perfect geregeld vanuit Brussel, hoewel de uniforme kerel achter het loket toch eerst nog (vruchteloos) tracht mij een ander bijkomend stempeltje te doen kopen... maar na een kwartiertje staan we met de nodige cachetten en met pak en zak buiten alwaar de hostess van Jetair zich over ons ontfermt. Tot onze verbazing blijken we de enige dapperen die zich aan een rondreis langsheen de eilanden wagen. De rest van vlucht TP217 zijn ex-Kaapverdiërs op familiebezoek of zonnekloppers die een week of twee "al-inclusive" op het strand van de Riu Funana gaan liggen...

Die zien we dus wel weer binnen een weekje. Wij gaan nu eerst een nachtje (of wat er straks van overblijft) slapen in hotel "Dunas de Sal" in Santa Maria en morgenvroeg starten we dan de rondreis.

De transfer naar Santa Maria blijkt per Landrover Defender te gebeuren... een hele batterij terreinwagens staat de toeristen op te wachten en wij krijgen een waarlijk gifgroen exemplaar toegewezen... een groene Defender begot.. mijn avond kan niet meer stuk.. den Toon moest erbij zijn!

17:37 Gepost door Yves in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

dinner is served

Zo een nachtvlucht van een kleine 4 uur vliegt letterlijk voorbij!

Je krijgt eerst een welkomstdrankje... daarna warm eten... dan koffe na... daarop een paar grappige filmpjes... vervolgens komen ze leuren met taxfreespullen... dan de hoofdfilm... nog een drankje... wat lezen in de krant van - ondertussen - de dag voordien... en voor je het weet moet je gordel vast en je zetel opnieuw recht en zetten ze de daling in. 

Martinneke slaapt echter redelijk vast tijdens de meeste van die onderdelen... soms eet ik zelfs noodgewongen haar etensbakje bij leeg...

 

Ze kreeg ooit van een bevriende diplomaat en "frequent flyer" een setje cadeau met oorstoppen, een lichtdichte oogbeschermer en een opblaasbaar kussentje en ze slaapt sindsdien los doorheen de hevigste turbulentiezones....  

17:10 Gepost door Yves in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

gate 23

Mijn instapkaart vermeld klaar en duidelijk "gate 23". Wanneer dus het moment van boarding nadert, rukken we onszelve weg van bar en pint en begeven ons met pak en zak naar den 23.

Blijken er toch wel net aan die gate werken bezig te zijn... ik waan mij al even terug in Zaventem dorp! ( bij ons waren er de laatse maanden ook overal intensief werken.. 't zijn duidelijk gemeenteraadsverkiezingen en dan pleegt een plaatselijk bestierder al wel eens een tandje bij te steken )     

De verzamelde Kaapverdiëvaarders bestuderen het zaakje lichtjes verbaasd en argwanend.... maar wij - doorzomerde Afrikareizigers - laten ons niet zomaar voor één gate vangen en zeker niet voor schutting zetten... 

 

Enig speurwerk leert ons dat de bewuste gate - achter de schermen - wel degelijk perfect operationeel is... en met een klein halfuurtje vertraging schepen we via die 23 in voor vlucht TP217- destination SAL... en ik zit op de 7A...  aan het venstertje, tof, kan ik buiten kijken!!!!   

Ik besef later tijdens de vlucht dat het buiten pikdonker is en er dus niets, maar dan ook totaal niets, te bekijken valt tijdens de vlucht ... 3 uur en 55 minuten lang!

16:57 Gepost door Yves in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

TP217 : delayed

De nachtvlucht naar SAL blijkt een ietsje vertraging te hebben!

We morren heel even, bestellen er dan nog eentje en maken ons absoluut geen zorgen. We genieten van de zonsondergang boven het vliegveld.

Wij - en met ons de rest van de beschaafde wereld - zijn op dat moment gelukkiglijk nog totaal onwetend van het feit dat enkele uren later het halve Europese luchtverkeer in een gordiaanse knoop gaat raken ingevolge terrotistische dreiging. Die donderdag 10 augustus zullen enkele honderden vluchten worden vertraagd of afgeschaft... maar dat zullen wij pas dagen later via een telefoontje toevallig te weten komen.

 

16:36 Gepost door Yves in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

ne keer drinken

De tussenstop duurt een uur of drie... en eigenlijk ook weer niet, er zit één uur met ons verschil op de tijd in Lissabon en nog eens 2 uren tegenover de tijd in Kaapverdië.

We winnen dus vrolijk de tijd terug die we moeten wachten in Lissabon... met andere woorden: we komen daar normaal aan - Belgische tijd - om 19.20u en na dik drie uur pintendrinken vertrekken we er - Kaapverdische tijd - om 19.55u.

(Mochten de middagpauzes op kantoor hetzelfde tijdsverloop kennen, 't zouden wreed lange maar terribel plezante werkdagen zijn)

 

  

16:24 Gepost door Yves in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Air Mobutu

De landing verloopt vlotjes, we taxieën daarna wel zo ongeveer de hele luchthaven over en passeren onderweg onder andere voorbij een stoffig Afrikaans relikwie, ooit vergeten(?) door de vroegere "Republique du Zaire" .

Een oud regeringsvliegtuig - een BOEING 707-382B - vermoedelijk uit de tijd van Mobutu (?) staat in een hoekje van de luchthaven te verkommeren... en zal daa waarschijnlijk nog lang staan.

 

16:13 Gepost door Yves in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

final approach

Midden in de bocht hebben we een mooi zicht op de monding van de Taag en we vliegen even later zelfs pal over de enorme hangbrug  "Ponte 25 de Abril"

meer info over dat brugske: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ponte_25_de_Abril

 

We zien dan de toren van Belem duidelijk liggen... maar de zon staat dan pal op het vliegtuigraampje. Het exemplaar hieronder is dus de laatste foto is die ik zonder tegenlicht uit mijn gloednieuwe Ixus 60 kan wringen ( het exemplaar dat in juli werd gestolen in Valencia is nog steeds niet terecht... enfin, 'k heb toch nog geen bericht mogen ontvangen van de Spaanse flikken.... 'k hoop dat ze ginder nog intensief zoeken, want een mens kan dat vanuit Vlaanderen allemaal zo niet op de voet volgen niewaar, en als ge er niet continu achter zit... durft zoiets al wel eens te blijven aanslepen...   )  

 

15:56 Gepost door Yves in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |